به خانه دانش آموزان بندر خوش آمدید
صبح قبل از آمدن بچه ها به مدرسه وارد کلاس می شوم . سرما عجیب در کلاس رخنه کرده است و برای ما بندری ها اصلا دلچسب نیست . سیستم کلاس را روشن میکنم و برگه کاربرگ امروز را قبل از رسیدن بچه ها چاپ می کنم . بچه ها یکی یکی با شال و کلاه به کلاس وارد می شوند . هر کدام که سلام می کنند دست می دهند و قبل از سلام لبخندشان تماشایی است . قسمت هایی از کار که نیاز به رنگ آمیزی دارد را به بچه ها نشان می دهم و همه مدادرنگی به دست بعد از کار با خط کش مرحله ی بعدی کار را انجام می دهند . قیچی را در اختیارشان می گذارم و از آن ها می خواهم خطوط راست پررنگ کاربرگ را با دقت برش بزنند . تا این مرحله از کار بچه ها سرتاپای مرا غرق سوال کردند ولی چون از آن ها خواسته بودم که صبر و حوصله کنند سوال ها را بی جواب گذاشتم و از آن ها خواستم که منتظر بمانند تا به مرحله ی آخر کار برسند . از آن ها می خواهم که قسمت های برش خورده فنجان را در هم قرار دهند تا فنجان چای داغشان آماده ی نوشیدن شود . و همه راضی از یک روز سرد زمستانی با یک فنجان چای داغ ریاضی ...
زنگ اول ریاضی داریم . طبق معمول بچه ها کتاب ریاضی را روی میز می گذارند . روز گذشته واحد سانتی متر و مدرج بودن خط کش را یاد گرفته اند و امروز مرحله ی کاربرد آموخته های دیروز است .
از آن ها می خواهم که کتاب ها را در کیف بگذارند و فقط خط کش و مدادشان را روی میز بگذارند . توجه بچه ها با گفتن بازی ریاضی بیشتر جلب می شود . به بچه ها می گویم در این هوای سرد چه می چسبد ؟ یکی می گوید بخاری و بقیه هم نظر می دهند اما دریغ از این که یکی بگوید یک فنجان چای داغ یا قهوه ی داغ . بچه های این دور و زمانه با چای هم خیلی بیگانه شده اند .
در تایید حرف بچه ها می گویم : حرف های شما همه درست است اما آن چه که به من می چسبد یک فنجان چای داغ است . بگذارید ابتدا از خودم و سپس شما با یک فنجان چای داغ پذیرایی کنم ؟
چشم ها همه خیره به دست های من و سوالهایی که یکی یکی از ذهن بچه ها به کلام تبدیل می شود .
آن ها را منتظر نمی گذارم . کاربرگ ها را در اختیار بچه ها قرار می دهم . ریزخندها و سوالها فوران می کند در کلاس . می پرسند : این فنجان چای داغ است ؟
می گویم : اگر شما بخواهید و صبر و حوصله داشته باشید بله .
از بچه ها می خواهم که با خط کش همه ی خطوط راستی که در کابرگ مشاهده می کنند را اندازه بگیرند و اندازه ها را به سانتی متر کنار خطوط بنویسند . قبل از این کار روش درست استفاده از خط کش برای اندازه گیری را یادآور می شوم . بچه ها دست به کار می شوند و چند دقیقه نشده بدون این که از آن ها بخواهم کارشان را با دوستانشان مقایسه می کنند تا خطاهای احتمالی را اصلاح کنند .
چیزی نمی گذرد که گل لبخند بر لبانشان می نشیند .
برچسبها: روش تدریس اندازه گیری ریاضی دوم ابتدایی, تجربه های آموزشی پایه دوم ابتدایی, کاردستی فنجان چای, کاردستی با کاغذ و مقوا
| Design By : خانم معلم بندري |








